• 2434
  • 222 مرتبه
  • 1402/05/11 12:13:04 ب.ظ

افتتاح و راه اندازی کارخانه خوراک دام

افتتاح و راه اندازی کارخانه خوراک دام

کارخانه خوراک دام موسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی در پاییز امسال و به ظرفیت 10 تن در ساعت با همکاری ارزشمند شرکت تینا صنعت مشهد با زیر بنای 3750 متر مربع در واحد کنه بیست احداث گردید.

فرآیند تولید در این کارخانه با نظارت همه جانبه مشاوران و کارشناسان این موسسه  طراحی و اجرا شده است که این امر موجب گردیده تا کلیه ملاحظات فنی و بهداشتی در علم تغذیه دام متناسب با شرایط گله های موجود در آن لحاظ شود.

كليات خط خوراك دام
خط‌ توليد خوراك‌ پلت‌ شامل مخازن‌، ماشين‌آلات‌ انتقال‌ مواد، میکسر ، آسیاب ، تأسيسات‌ برق‌ و‌ كنترل‌،،  هواي‌فشرده‌ مي‌باشد و‌ ارتباط بین اين‌ اجزاء به‌ وسيله‌ يك‌ سيستم‌ كنترل‌ مركزي‌ (PLC) میسر گرديده‌ است .

‌ اين‌ سیستم ضمن‌ كنترل‌ و نظارت‌ بر کارکرد دستگاه‌ها و انتقال‌ مواد، بر عملکرد‌ اجزاء مختلف‌ مجموعه‌ و نیز پر شدن‌ و تخليه‌ مخازن‌ همچنین فرآيند فرمول ‌سازي‌ مواد خوراك‌ دام‌ نیز نظارت داشته و از خطاهای احتمالی که در حین تولید ممکن است رخ دهد جلوگیری می‌نماید و گزارش آن را برای کاربر ارسال می‌کند.

بطور کلی اجزاء تشكيل‌دهنده‌ خط‌ توليد در این کارخانه از 6 بخش‌ اصلي‌ شامل: فنداسیون، سازه اصلی، دستگاه‌های انتقال مواد ( افقی – اسکرو، عمودی – الواتور، تحت زاویه – اُگر ) ، سیستم انبار و دپوی اصلی ( مخازن و سیلوها ) ، تاسیسات ( کمپرسور هوا، لوله کشی، تابلو برق، توزین ها و…) همچنین ماشین آلات اصلی ( آسیاب و میکسر ) تشکیل شده است.

فرآیند تولید
روش تولید در اين کارخانه به روش پيش آسياب می‌باشد که شماتیک آن در تصویر زیر نشان داده شده است

به طور كلي در خط خوراك دام دو نوع مواد اوليه وجود دارد :
1. موادي كه نياز به آسياب دارد مانند : جو و ذرت
2. موادي كه بدون آسياب استفاده ميشود مانند : سبوس و کنجاله ها

کلیه مراحل تولید و انتقال مواد بین دستگاهها و مخازن و ترتیب روشن/خاموش دستگاهها در این خط توسط PLC کنترل و فرمان داده میشود و با تقسیم خط تولید به قسمت های مختلف (A-B-C-D-E-F) اپراتور به راحتی میتواند هر قسمت را کنترل و فرمان دهد.

مواد آسیاب شدنی قبل از ذخيره سازي ، در مخازن آسياب شده و براي ذخيره سازي به مخازن ذخيره منتقل ميشود این کار توسط 2 خط آسیاب انجام میپذیرد که توانایی همزمان چند نوع ماده و انتقال آن به مخازن بچینگ را دارد. استفاده از 2 خط آسیاب مستقل موجب گردیده تا سرعت عمل خط تولید برای تامین مواد آسیاب شدنی بیشتر شود .
تمام مراحل انتقال مواد به آسیاب و انتقال مواد آسیاب شده به مخازن بچینگ به صورت کاملا اتومات انجام میپذیرد و اپراتور فقط مبدا و مقصد مواد اسیاب شده را در سیستم مشخص مینماید.
پس از ذخيره سازي، انواع مواد اوليه به ميزان لازم وزن شده و سپس به همراه مواد مكمل ( كه شامل نمك ، انواع پروتئين ها، ویتامین ها و … مي‌باشد) وارد ميكسر یا مخلوط کن مي شوند.
در این خط تولید اپراتور با استفاده از نرم افزاری که در اختیار دارد میتواند با توجه به جیره ای که از قبل توسط کارشناسان تغذیه تهیه شده است فرمول را برای سیستم تعریف و میزان تولید را مشخص نموده و از انتهای خط که کلیه فرآیندهای توزین مواد و تولید در آن به صورت کاملا اتومات صورت میپذیرد  جیره فرموله شده را از داخل مخازن نهایی بصورت میکس شده تحویل بگیرد.


همچنین در این کارخانه میتوان شرح گزارش محصول تولید شده را در روز و زمان های مختلف پیگیری و میزان مواد اولیه استفاده شده را محاسبه و میزان تولید هر فرمول را در بازه های زمانی دلخواه بررسی نمایند.